fredag 8. mars 2013

Fredagstaco og bananbrød

Så er det fredag, og som seg hør og bør er det taco her i heimen også. Men i dag tenkte jeg at jeg skulle prøve noe nytt, nemlig lage tacolefsene selv! Jeg synes det så spennende ut, men var litt skeptisk til hva Gubben kom til å synes. Kanskje jeg kom til å ødelegge hele fredagstacoen!? Men det gjorde jeg ikke! Han syntes de var veldig gode, at de til og med smakte bedre enn de vi kjøper. Det var stas!

Og oppskrifta var så enkel: ca. 5dl mel
                                         1,5 ts bakepulver
                                         1 ts salt
                                         2 ts olje
                                         2,2 dl varmt vann 

Bland det tørre, ha så i det våte. 
Kna godt i et par min, la deigen stå å hvile i ca. 20 min. 
Del opp i 8 leiver og kjevle ut (noe som virka litt enklere enn det var). 
Stek i tørr panne, ca. 30 sek på hverside. 
Og TADA! Det var det! 

Jeg la de i en plastpose så de skulle bli myke og fine mens jeg stekte og gjorde istand resten. 
Men en ting; neste gang jeg skal lage de så tar jeg nok fram takka, det var litt knotete å få de pent ned i ei steikepanne.




Utenom det har jeg faktisk laget bananbrød i dag. Og det gikk myyyye bedre enn forje gang! Nå trengte den  ca. en time i ovnen (som det stod i oppskrifta), mens sist stod den to og enda var brødet kladdete inni. Men det kan ha noe med at denne gangen tok jeg ikke feil av 0,5 DESILITER og 0,5 LITER. Gleder meg til å smake på det litt seinere i kveld.


Riktig god fredagskveld og riktig god helg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar